Marjolein Veldman [initiatiefnemer en regisseur]
Mijn eerste reis naar Marokko maakte ik bijna 20 jaar geleden met een Marokkaanse familie uit Alkmaar. Een reis om nooit te vergeten! Ik vatte liefde op voor het land en de mensen, woonde en werkte een jaar in Rabat en ging Maghreb-studies en Internationale Migratie studeren in Parijs en Amsterdam. Ik zou later nog heel vaak in Marokko terug komen.[mk_image src=”http://alsikdaarben.nl/wp-content/uploads/2016/03/marjolein-veldman1140.jpg” image_size=”full” margin_bottom=”20″][vc_column_text]Het idee voor de docu is ontstaan vanuit verwondering én verontwaardiging. De afgelopen jaren is het politieke en maatschappelijke klimaat in Nederland behoorlijk veranderd: anders-zijn lijkt problematisch geworden. Een sterk wij/zij denken is de boventoon gaan voeren, waarin culturele diversiteit als probleem wordt beschouwd. Over migranten en de multiculturele samenleving en de problemen die daarbij komen kijken, wordt dan ook heel vaak geschreven.
Maar minder vaak gaat het over de betekenis van migratie voor de mensen in kwestie zelf. Wat doet migratie met iemands leven? Op welke manier verandert de relatie met het land van herkomst en hoe ontwikkelt zich een nieuwe relatie met het land van bestemming? En op welke manier beïnvloedt migratie de ontwikkeling van iemands identiteit? Dat zijn vragen die mij al heel lang boeien.
In een tijd dat de multiculturele samenleving steeds verder onder druk kwam te staan, had ik veel uitwisseling met Marokkaanse Nederlanders. Ik zag van dichtbij dat zij met de ervaring die ze in Nederland hadden opgedaan, invulling geven aan een verlangen om iets (terug) te doen voor het land waar ze geboren zijn of waar hun ouders vandaan komen. Ik ontmoette Amar, Saïda en Gyzlene. Met hun eigen kleinschalige hulporganisatie leveren ze een concrete bijdrage aan armoedebestrijding in Marokko.[/vc_column_text][mk_blockquote font_family=”none”]Ik voel sterk de behoefte om iets van die wereld tussen ‘hier’ en ‘daar’ te delen met anderen en via (film)dialoog een bijdrage te leveren aan een meer evenwichtige beeldvorming over migranten.[/mk_blockquote][vc_row][vc_column][vc_empty_space height=”20px”][vc_column_text]In het najaar van 2012 begon ik daarom met onderzoek voor een documentaire over hulpprojecten in Marokko die door Marokkaanse Nederlanders worden opgezet. Ik volgde diverse cursussen zoals scenario schrijven voor documentaire en camera & montage en vond in cameraman Jan van Oest een partner voor het filmen en monteren van het beeldmateriaal. We volgden het voetspoor van Amar, Saïda en Gyzlene en maakten samen drie filmreizen in Marokko. Ook in Nederland maakten we opnames en hielden we interviews.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column]
Jan van Oest [cameraman]
[mk_image src=”http://alsikdaarben.nl/wp-content/uploads/2016/03/jan-van-oest-blauw1024.jpg” image_size=”full” margin_bottom=”20″][vc_column_text]Jan studeerde aan de Minerva Academie voor Popcultuur en ontving veel lof voor zijn documentaire “De weg naar Rome” waarmee hij afstuurde.Hij heeft diverse filmprojecten op zijn naam staan. Waaronder “Marokko Next” waarin hij samen met Boris Bunnik de dillemma’s en het spanningsveld toont tussen de moderne westerse invloeden en media op jongeren in Marokko en de traditionele Marokkaanse cultuur.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]
Hayo van Gemert [cameraman]
Hayo liep stage als licht-assistent bij gaffer Paul Wilens bij de televisieserie Lijn 32 (2011) geregisseerd door Maarten Treurniet, camera Jan Moeskops. Hij is de cameraman van de speelfilm Bumblefuck, USA (2011), geproduceerd door Double Life Productions en geregisseerd door Aaron Douglas Johnston. Voor ‘Als ik daar ben’ ging Hayo mee op filmreis naar Marrakech en Sidi Rahal om het verhaal van Gyzlene vast te leggen.
José van Koppenhagen [editor]
José rondde in 2008 de opleiding Multimedia Vormgeven aan het Grafisch Lyceum in Utrecht af en volgde aansluitend (2008-2009) het oriëntatiejaar Filmacademie en HKU bij Open Studio (Amsterdam). Tijdens haar studie aan de Filmacademie liep zij stage bij het programma Metropolis van de VPRO. En intussen heeft zij een prachtig portfolio opgebouwd die op haar website staat opgesomd. Leuk te noemen zijn de gesproken columns die zij monteerde voor Mindshakes, een online platform voor jongeren. De column van Tofik Dibi bijvoorbeeld, die zich richt aan ‘de bezorgde burger’, trok duizenden kijkers.
George Balatoni [color grading]
Toen ik George op het terras van Thuis aan de Amstel vroeg of hij de color grading van de film wilde doen, zei hij spontaan ‘ja’! George verzorgt de grading van films en commercials, waarbij zijn grote voorkeur uitgaat naar die eerste categorie. Hier bekijk je zijn portfolio.
Kamila Wójcik [sound designer]
Sound designer Kamila Wójcik geeft vorm aan alles wat er te horen is in de docu: want zonder geluid, geen film!