MADE Network, een wereldwijd civil society netwerk dat zich inzet voor humaan beleid voor migranten, lanceert vandaag een on-line event: de Global Diaspora Day. Onze documentaire figureert als één van de showcases binnen het thema ‘voorbij xenofobie’ en ‘bijdragen van migranten aan het land van herkomst’. We zijn vereerd!
Doel Global Diaspora Day
Het doel van de Global Diaspora Day is om een breed publiek kennis te laten maken met initiatieven die het ondernemerschap van migranten in de schijnwerpers zet. Daarnaast wil de organisator, MADE Network, best practices tonen om xenofobie tegen te gaan. De wereldwijde diaspora dag is ontstaan vanuit een toenemende negativiteit richting migranten en migrantengemeenschappen. MADE Network wil exposure geven aan initiatieven die mythes over migratie (denk aan: ‘we leven in een tijd van ongekende massa-migratie’) ontrafelen.
Interview over Als Ik Daar Ben
Nabeelah Shabbir, journalist bij de Guardian, nam een interview af over het docu initiatief. Je kunt het interview (Engels) lezen op de website van Global Diaspora Day. MADE netwerk plaatste op haar FB pagina van de Global Diaspora Day, onderstaand citaat:
International migration has a language of its own, and it would have you think that Morocco, for the three main figures in this documentary, is a home country. Yet they were born there; so what does that make the Netherlands, where they have spent decades, if not a home country? Travelling with them in Morocco, I saw how they were perceived as European and Dutch.
Op de website worden zo’n 50 initiatieven uitgelicht. Video’s, interviews, artikelen en blogs. Dit toont nog maar een fractie van wat er wereldwijd wordt ondernomen op het gebied van migranten ondernemerschap. En het laat slechts een deel zien van talloze initiatieven die een ander geluid (in de media) willen laten horen als het om migratie en migranten gaat. Een mooi initiatief van MADE netwerk waar me met veel plezier aan hebben bijgedragen!