‘Heb je al wel eens gedacht aan crowdfunding?’, vroeg ze. ‘Wel eens aan gedacht, ja,’ zei ik. ‘Crowdfunding wint aan populariteit, nu subsidies steeds minder beschikbaar zijn. En mooi toch als je daarmee tegelijkertijd bekendheid genereert voor jouw docu?’ ‘Ja ‘tuurlijk,’ antwoordde ik. ‘En leuk om te doen ook, lijkt me. Online campagne voeren!’

Zo ongeveer begon vorig jaar zomer op een zonnig terras, midden op de stoep van een levendige straat in Amsterdam Oost, een gesprek met een vriendin. We kwamen bij elkaar voor een brainstorm: hoe geld bij elkaar te krijgen voor mijn documentaire project Als Ik Daar Ben. Na een paar koppen verse muntthee en een flink aantal ideeën verder, sprak het crowdfunding idee mij het meest aan.

Sociale financiering

Ik had al een mooi bedrag bij elkaar dankzij de meer traditionele subsidiekanalen. De geldverstrekkers binnen dat kanaal vragen vrijwel altijd een projectvoorstel met een projectplan en een budget. Ik klom in de pen, diende mijn voorstel in bij twee instanties en dat was tot mijn grote blijdschap twee maal succesvol. De Nederlandse ambassade in Rabat wilde een deel financieren en daarnaast ook een maatschappelijk fonds in Amsterdam. Fantastisch natuurlijk! Maar ik zocht ook nog naar een andere manier om de financiering van bijna € 10.000 rond te krijgen. Een manier waarbij ik niet alleen het laatste stukje bij elkaar zou krijgen, maar tegelijkertijd ook meer aandacht kon genereren voor mijn project. Hoe mooi zou het zijn om nog voordat de film af is, een community op te bouwen, dacht ik. Crowdfunding bood uitkomst.

Je fans zitten in de crowd                                                                                                               

Crowdfunding is een alternatieve, sociale financieringsvorm waarbij je via de ‘crowd’ je project of initiatief financiert. Eerst ging ik maar eens wat rondkijken op internet. Welke crowdfunding platforms zijn er allemaal? Waar zijn goede voorbeelden te vinden? Wie heeft er veel ervaring? En kan ik ergens een workshop volgen? Allemaal vragen die opdoemden. Via Google vond ik daar deels een antwoord op. De tip voor een goede workshop, kreeg ik via een connectie van een vriendin. Dat was iemand die goed thuis was in de crowdfunding wereld. Hij lepelde zo een aantal organisaties op die workshops aanbieden. Ik koos voor Douw & Koren en ging op een ochtend in het najaar naar Rotterdam. Een halve dag zat ik om tafel met een tiental andere crowdfunding doe-het-zelvers en de adviseurs van Douw & Koren. Naast de professionele presentatie van de adviseurs, bleek de uitwisseling tijdens de koffie-break met anderen minstens zo waardevol. De doe-het-zelvers die ik sprak, vertelden over hun eerste crowdfunding ervaring.

Begin je crowdfunding actie met de mensen die het dichtst bij je staan. Je vrienden, je familie. Dat zijn de mensen die jou het ’t meest ‘gunnen’, vertelde een crowdfunder mij.

Zo was de crowdfunding van de wereldberoemde lamp van WakaWaka ook begonnen. Gewoon aan de keukentafel met een telefoon. Een belrondje doen om mensen te enthousiasmeren. Aan ’t einde van de workshop liep ik naar buiten met een handige tool voor het opzetten van mijn campagne en een paar visitekaartjes. In de trein terug stuurde ik de doe-het-zelvers een LinkedIn connectie-verzoek en ik sloot me aan bij de LI-groep Crowdfunding Nederland om meer te ontdekken over crowdfunding.

Voor elkaar met Voordekunst

De tips die Douw & Koren regelmatig via een nieuwsbrief rondstuurden, moedigden mij aan om in de weken erna mijn eigen crowdfunding op poten te zetten. Ik koos voor het platform Voordekunst en kon daar goed ‘afkijken’ hoe andere crowdfunders succesvol campagne voerden. En dat soms voor veel hogere doelbedragen dan de € 3.100 die ik bij elkaar wilde crowdfunden. Dat moest dan toch gaan lukken?

#durftevragen

Het voorbereiden van mijn campagne ging gelijk op met het maken van een project website. Het bleken twee flinke klussen. Hoe pak je het maken van een site bijvoorbeeld aan? Ik had zoiets niet eerder gedaan. Via een blog van Kiki Verbeek, met als ondertoon ‘wie worstelt er niet met het maken van een site?’, kwam ik terecht bij Eljany Koppe die prachtige sites ontwerpt. Ik durfde het aan haar te vragen of zij voor een gering bedrag de projectsite met mij wilde maken. Migratie op een positieve manier in de schijnwerpers zetten, aan die doelstelling wilde ze wel meewerken. Ze deed mee! ‘Durf te vragen’ dacht ik toen ik na onze eerste meeting bij haar thuis wegfietste. Dat zou ook de hashtag worden waarmee ik medio april de campagne ben gestart. Onder die noemer benaderde ik allereerst vrienden en familie. Samen met Eljany en grafisch vormgever Thomas Meijer, maakten we de site waarbij ieders inzicht en creativiteit terug te vinden is. En Thomas? Die ‘ontmoette’ ik op twitter waar ik zijn werk in een retweet voorbij zag komen.

Op naar de finish!

Half april ging de crowdfunding van start, de website de lucht in en mijn tijd online verdubbelde zo ongeveer. Online gaat alles razendsnel en om de campagne goed ‘in de lucht’ te houden, is het van belang regelmatig, liefst verrassend, uit de hoek te komen. De mail naar vrienden en familie ging er uit, ik plaatste regelmatig updates op Facebook en Twitter, whats-appte en tot mijn blije verbazing stond de teller al na de eerste week op ruim € 1.000. Support kwam en komt uit bekende en onbekende hoek. Donateurs laten op de campagne pagina niet alleen een geldbedrag achter, maar plaatsen ook hun motivaties. Dat stimuleert mij steeds weer om verder te gaan.

En nu? We zijn er bijna! Op 30 mei eindigt de zesweekse campagne. Als je dit blog hebt gewaardeerd zou ik het geweldig vinden als je meehelpt om die eindsprint te halen en online een donatie doet. Met jouw donatie investeer je in het zien en beleven van bijzondere, inspirerende verhalen. En je maakt deel uit van een initiatief dat migratie op een positieve manier in de schijnwerpers zet. Bedankt!

Dit blog heeft een speciale insteek. Dit blog is namelijk geschreven in het kader van een blog kermis over sociaal leren. In een blog kermis schrijft iedereen op zijn/haar blog een blogbericht over hetzelfde onderwerp. Joitske Hulsebosch nam daartoe het initiatief: ‘Wat is jouw voorbeeld van sociaal leren?’ Zij vat alle blogs die deze vraag beantwoorden samen op het losmakers.nl blog.

 

2 opmerkingen
  • Jolanda
    Beantwoorden

    Hoi Marjolein, hele mooie blog. Wat fijn om met jouw te werken:)

  • Marjolein Veldman
    Beantwoorden

    Bedankt voor je compliment Jolanda!

Geef een reactie